SUFT on Suomen Fysioterapeutit ry:n erikoisalayhdistys, joka vastaa urheilufysioterapeuttien koulutuksen kehittämisestä, järjestämisestä ja koordinoinnista Suomessa. Yhdistys on perustettu vuonna 1979. SUFT järjestää urheilufysioterapian alalla vuosittain n. 30 kpl 1-3 päiväisiä koulutuskokonaisuuksia.

SUFT on kansainvälisen urheilufysioterapiajärjestön IFSPT:n jäsenorganisaatio. Lisäksi SUFT järjestää joka vuosi suuren kansainvälisen urheilufysioterapian kongressin, jossa esiintyy kansainvälisesti arvostettuja puhujia sekä Suomesta että maailmalta.

Yhdistyksen tavoitteena on käytännönläheisillä koulutuksilla kehittää fysioterapeuttien ammattitaitoa urheilijoiden kanssa toimimiseen. Lisäksi yhdistys pyrkii tiedottamaan urheilufysioterapiasta ja luomaan yhteistyöverkostoja muiden urheilussa toimivien tahojen kanssa.

SUFT ry:n koulutuksiin osallistuminen on yksi kriteeri haettaessa ammattinimikettä Sertifioitu Urheilufysioterapeutti.

Urheilufysioterapeutti kuuluu tärkeänä osana urheilijan taustatiimiin yhdessä valmentajien, lääkäreiden sekä muiden asiantuntijoiden kanssa.

Ammattitaitoiset urheilufysioterapeutit työllistyvät mm. lajiliittoihin, seuroihin, urheiluakatemioihin sekä julkiselle ja yksityiselle sektorille.